Питання: В Об’явленні 20:10 читаємо: «А диявол, що зводив їх, був укинений в озеро огняне та сірчане, де звірина й пророк неправдивий. І мучені будуть вони день і ніч на вічні віки». Чи цей вірш доказує правдивість доктрини про вічні муки?
Відповідь: Святе Письмо навчає, що диявол, або сатана, буде знищений (Євр. 2:14; Іс. 14:12-17; Єзек. 28:11-19). В цьому вірші слово мука було перекладене з грецького дієслова басанізо, яке має три значення. В першому значенні, з яким погоджуються багато грецьких лексикографів, воно відповідає словам: досліджувати, випробовувати; в другому значенні: випробовувати через тортури, досліджувати через тортури чи муки; а в третьому значенні: катувати, мучити.
Те, що слово басанізо найбільш виразно означає в першу чергу випробовувати, можна побачити, коли ми розглянемо іменник басанос, від якого походить дієслово басанізо. Слово басанос означає перш за все пробний камінь, який використовується для дослідження металів. Друге значення, досліджувати через тортури, походить зі стародавнього звичаю випробовувати людей за допомогою тортур; дивись, наприклад, опис в’язня з притчі про немилосердного боржника в Єв. Мат. 18:34. І, на кінець, це слово виступає в третьому значенні – муки.
Перекладачі, перебуваючи, правдоподібно, під впливом популярної на той час віри у догму про вічні муки, перейняли трете значення цього слова в даному вірші. Коли ми візьмемо до уваги перше значення, то думка стає яснішою і більш логічно пов’язаною з цілою біблійною доктриною:
«І мучені [випробовувані] будуть вони день і ніч на вічні віки». Таким чином, в грецькій мові вислів «на вічні віки» криє в собі дуже довгий період.
Це наводить на думку, що під час майбутніх віків досконалі розуми Божого люду будуть роздумувати над нахилами, характером, плодами та історією диявола, звірини і пророка неправдивого (звірина і неправдивий пророк є символами злих систем або організацій). Скільки б разів вони не роздумували про них, вони погоджуватимуться з рішенням Великого Судді, що вся ця трійка заслужила собі бути вкиненими до символічного озера огню та сірки – на повне, абсолютне і вічне знищення.
Небесний Отець не повинен шукати згоди Своїх створінь для Своїх рішень. Однак, як чуйний і милосердний Отець, Він любить Свої створіння не як якихось привабливих істот чи знаряддя, але як дітей, і запрошує їх як своїх дітей до спільної думки і діяльності з Ним. Його діти будуть досвідчувати Божу доброту і ласку протягом цілої вічності, а виконування Його справедливості буде і надалі очевидне.
SB № 170, ’02:48; ТП № 33, 04:31